České brýle pro nejchudší obyvatele nejen Indie
Podle Světové zdravotnické organizace nemá kvůli špatné dostupnosti očních lékařů a optiků téměř 700 milionů lidí takové brýle, jaké by měli mít. Spousta lidí s očními vadami pak nemá vůbec žádné. Tým z pražské firmy AAA Techlabs pod vedením Philipa Staehelina se s podporou dotačního Programu B2B spravovaném Českou rozvojovou agenturou rozhodl pro vývoj vpravdě revolučních brýlí. Jde o unikátní dioptrické brýle pod značkou DOT Glasses, které může díky nastavitelnosti nosníku a stranic a omezenému výběru čoček nosit každý. A hlavně díky jejich nízké ceně budou dostupné uživatelům i v těch nejchudších zemích světa.
„Design dioptrických brýlí DOT Glasses spolu s jeho jedinečným modelem čoček na „dost dobrý zrak“ je obrovským krokem vpřed při řešení světového problému zrakově postižených. Tyto brýle budou nejlevnějším řešením vad zraku na světě a budou dostupné uživatelům nejdříve v těch nejchudších a nejodlehlejších vesnicích v Indii. Postupně pak i v dalších rozvojových zemích,“ věří Staehelin.
Po dvou letech vývojářské práce jsou nyní brýle připraveny k výrobě, testování na trhu a distribuci prostřednictvím partnerských organizací v Indii. Brýle byly navrženy společným podnikem Mercedes-Benz a AKKA Technologies, se kterým byla podle Staehelina skvělá spolupráce. Obruby budou navíc vyrobené z několika komponentů, což zjednoduší případnou změnu v designu jednoho modulu. Před zahájením velkovýroby a distribuce v plném rozsahu se počítá s testováním na malém trhu, který poskytne užitečnou zpětnou vazbu.
Zásadní výhodou brýlí DOT Glasses je skutečnost, že díky nastavitelnosti nosníku a stranic, jež tvoří samostatné komponenty brýlových obrub, padnou každému uživateli. Ten si také přímo na místě provede jednoduchý test zraku, vybere si z omezeného počtu čoček použitelných do obou očnic ty, přes které nejlépe vidí a čočky se pak jen zaklapnou jemnou silou do očnic.
„Tyto brýle umožní řešit potřeby i těch nejchudších a nejodlehlejších komunit, které k nim nikdy neměly přístup. Náš projekt také umožní vytvoření místních "mikropodniků" prodejců brýlí, které budou zpočátku podporované z mikroúvěrů. Tak, aby pomohly financovat počáteční inventář, tj. 10 párů brýlí v sadě. To přispěje k rozvoji podnikatelství místních komunit,“ dodává Staehelin další významný aspekt projektu a i jeden z důvodů, proč byl podpořen dotačním Programem B2B České rozvojové agentury. Konceptem mikroúvěrů založeným na poskytování drobných půjček chudým podnikatelům, kteří jsou málo kredibilní na to, aby získali úvěr od tradiční banky, se proslavil bangladéšský ekonom a bankéř Muhammad Yunus. O úspěšnosti tohoto konceptu svědčí mimo jiné i skutečnost, že za něj v roce 2006 získal Muhammad Yunus spolu se svou bankou Grameen Nobelovu cenu za mír.
Klíčovým prvkem projektu je udržitelnost
Projekt zahájený letos v květnu počítá s tím, že v průběhu následujícího roku bude patřit mezi klíčové milníky nejdříve výroba vstřikovacích forem, z nichž vzejde výroba brýlových obrub. V současné době probíhá finální jednání s výrobcem a zpracovatelem plastů. Dále se budou řešit smlouvy s dodavatelem nízkonákladových čoček a dohody s vybranými distribučními partnery v Indii. Následovat bude provedení prvního testu na trhu a zhruba v červnu 2020 by měl být zahájen komerční provoz v plném rozsahu.
„Podnikání spojené s DOT Glasses je plně udržitelné. Business je postaven "za účelem zisku" s tím, že reinvestice zisku nám pomůže růst rychleji a pomoci více lidem. To je rozdíl oproti neziskovým organizacím, které jsou závislé na výši finančních prostředků, které získají,“ přibližuje obchodní aspekt projektu Philip Staehelin. Vzhledem k jeho dobrým kontaktům v Indii počítá se zapojením indické národní vlády, místní správy, charit, očních klinik, nemocnic a lékařů, maloobchodních řetězců, malých obchodů a samozřejmě potenciálních místních podnikatelů. Těmi se mohou díky mikroúvěrům stát i nepracující ženy a rodiny žijící pod hranicí chudoby, které tak budou mít konečně tolik potřebné příjmy.
„Projekt se nám velmi líbí a je nám jasné, že k jeho realizaci potřebuje firma AAA Techlabs externí financování, proto jsme rozhodli o poskytnutí dotace. Zástupci firmy navíc znají dobře obchodní rizika podnikání v Indii, o čemž svědčí např. v případě distribuce i zacílení na různé partnery, jako jsou oční kliniky, charity či maloobchodní řetězce. Při selhání jednoho z nich se tak snižuje riziko ohrožující celý projekt,“ říká Ludmila Leškovská, která má v České rozvojové agentuře dotační Program B2B na starosti. Vše zatím nasvědčuje tomu, že zásluhou české firmy se v Indii už za pár let výrazně sníží počet lidí, kteří špatně vidí a nemají dostatek peněz na koupi tradičních brýlí. A po úspěšném testu v Indii pak nic nebude bránit v rozšíření brýlí DOT Glasses mezi chudé obyvatele dalších rozvojových zemí. Více se o těchto brýlích můžete dočíst zde.
„Design dioptrických brýlí DOT Glasses spolu s jeho jedinečným modelem čoček na „dost dobrý zrak“ je obrovským krokem vpřed při řešení světového problému zrakově postižených. Tyto brýle budou nejlevnějším řešením vad zraku na světě a budou dostupné uživatelům nejdříve v těch nejchudších a nejodlehlejších vesnicích v Indii. Postupně pak i v dalších rozvojových zemích,“ věří Staehelin.
Po dvou letech vývojářské práce jsou nyní brýle připraveny k výrobě, testování na trhu a distribuci prostřednictvím partnerských organizací v Indii. Brýle byly navrženy společným podnikem Mercedes-Benz a AKKA Technologies, se kterým byla podle Staehelina skvělá spolupráce. Obruby budou navíc vyrobené z několika komponentů, což zjednoduší případnou změnu v designu jednoho modulu. Před zahájením velkovýroby a distribuce v plném rozsahu se počítá s testováním na malém trhu, který poskytne užitečnou zpětnou vazbu.
Zásadní výhodou brýlí DOT Glasses je skutečnost, že díky nastavitelnosti nosníku a stranic, jež tvoří samostatné komponenty brýlových obrub, padnou každému uživateli. Ten si také přímo na místě provede jednoduchý test zraku, vybere si z omezeného počtu čoček použitelných do obou očnic ty, přes které nejlépe vidí a čočky se pak jen zaklapnou jemnou silou do očnic.
„Tyto brýle umožní řešit potřeby i těch nejchudších a nejodlehlejších komunit, které k nim nikdy neměly přístup. Náš projekt také umožní vytvoření místních "mikropodniků" prodejců brýlí, které budou zpočátku podporované z mikroúvěrů. Tak, aby pomohly financovat počáteční inventář, tj. 10 párů brýlí v sadě. To přispěje k rozvoji podnikatelství místních komunit,“ dodává Staehelin další významný aspekt projektu a i jeden z důvodů, proč byl podpořen dotačním Programem B2B České rozvojové agentury. Konceptem mikroúvěrů založeným na poskytování drobných půjček chudým podnikatelům, kteří jsou málo kredibilní na to, aby získali úvěr od tradiční banky, se proslavil bangladéšský ekonom a bankéř Muhammad Yunus. O úspěšnosti tohoto konceptu svědčí mimo jiné i skutečnost, že za něj v roce 2006 získal Muhammad Yunus spolu se svou bankou Grameen Nobelovu cenu za mír.
Klíčovým prvkem projektu je udržitelnost
Projekt zahájený letos v květnu počítá s tím, že v průběhu následujícího roku bude patřit mezi klíčové milníky nejdříve výroba vstřikovacích forem, z nichž vzejde výroba brýlových obrub. V současné době probíhá finální jednání s výrobcem a zpracovatelem plastů. Dále se budou řešit smlouvy s dodavatelem nízkonákladových čoček a dohody s vybranými distribučními partnery v Indii. Následovat bude provedení prvního testu na trhu a zhruba v červnu 2020 by měl být zahájen komerční provoz v plném rozsahu.
„Podnikání spojené s DOT Glasses je plně udržitelné. Business je postaven "za účelem zisku" s tím, že reinvestice zisku nám pomůže růst rychleji a pomoci více lidem. To je rozdíl oproti neziskovým organizacím, které jsou závislé na výši finančních prostředků, které získají,“ přibližuje obchodní aspekt projektu Philip Staehelin. Vzhledem k jeho dobrým kontaktům v Indii počítá se zapojením indické národní vlády, místní správy, charit, očních klinik, nemocnic a lékařů, maloobchodních řetězců, malých obchodů a samozřejmě potenciálních místních podnikatelů. Těmi se mohou díky mikroúvěrům stát i nepracující ženy a rodiny žijící pod hranicí chudoby, které tak budou mít konečně tolik potřebné příjmy.
„Projekt se nám velmi líbí a je nám jasné, že k jeho realizaci potřebuje firma AAA Techlabs externí financování, proto jsme rozhodli o poskytnutí dotace. Zástupci firmy navíc znají dobře obchodní rizika podnikání v Indii, o čemž svědčí např. v případě distribuce i zacílení na různé partnery, jako jsou oční kliniky, charity či maloobchodní řetězce. Při selhání jednoho z nich se tak snižuje riziko ohrožující celý projekt,“ říká Ludmila Leškovská, která má v České rozvojové agentuře dotační Program B2B na starosti. Vše zatím nasvědčuje tomu, že zásluhou české firmy se v Indii už za pár let výrazně sníží počet lidí, kteří špatně vidí a nemají dostatek peněz na koupi tradičních brýlí. A po úspěšném testu v Indii pak nic nebude bránit v rozšíření brýlí DOT Glasses mezi chudé obyvatele dalších rozvojových zemí. Více se o těchto brýlích můžete dočíst zde.