Na českých školách běží s podporou ČRA projekt Get up and Goals!

„Get up and Goals!“ je evropský projekt globálního rozvojového vzdělávání, který od začátku loňského roku probíhá ve 12 evropských zemích včetně České republiky. Jeho hlavní cílovou skupinou jsou pedagogové, kteří získávají odborné znalosti v oblasti Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) a dovednosti, jak komplexní témata SDGs začleňovat do výuky. Pedagogové dále pomáhají aktivním skupinám žáků a studentů s realizací vlastních osvětových komunitních miniprojektů o SDGs. V současné době je do projektu zapojeno deset českých základních a středních škol a čtyři vysoké školy.


Projekt se věnuje několika klíčovým oblastem. V první řadě je to tvorba výukových materiálů s tematikou udržitelného rozvoje a SDGs. Cílem je umožnit začleňování těchto témat do různých školních předmětů a vytvořit také mezipředmětové vazby. Formou seminářů pak probíhá profesní rozvoj pedagogů pro posílení jejich motivace, získání potřebných dovedností a seznámení se s novými metodikami a výukovými lekcemi. Součástí projektu je také budování povědomí o projektových aktivitách i mimo školu. Prostory zapojených základních a středních škol se více otevírají veřejnosti a aktivně informují o tom, co škola dělá a jak pracuje s tématy SDGs.

Aktivní zapojení žáků a studentů pak probíhá především v týmové práci, kdy týmy žáků vytváří vlastní projekty, které mají vést k aktivnímu občanství a osvětě o SDGs. Stranou nezůstává ani spolupráce s rodinami, místní komunitou či dalšími aktéry skrze snahu zapojit je do školních aktivit a zvýšit potenciál pro osvětu v problematice SDGs.

A jak projekt v praxi probíhá na konkrétních školách? Například na Gymnáziu Olomouc - Hejčín v uplynulém školním roce realizovali projektový den s názvem Kapka. Třicet žáků gymnázia si v rámci tohoto dne připravilo tematické workshopy na téma klimatických změn pro devadesát žáků osmých tříd ze třech základních škol. Studenti sami vytvořili scénáře jednotlivých stanovišť a připravili vhodné pomůcky. Zároveň jednotlivé workshopy samostatně vedli, zatímco učitelé byli v roli koučů a mentorů.

Na Masarykově gymnáziu v Příboře se žáci třech tříd zabývali tím, jak žít s minimem obalů a přispět tak ke zlepšení klimatické situace naší planety. „V rámci Dne otevřených dveří naší školy proběhla přednáška na téma Agenda 2030, workshop ZERO WASTE a prezentace na téma znečištění odpady s dopadem na klima naší planety,” popsal aktivitu školy tamní učitel Petr Caloň zapojený do projektu Get up and Goals!. Cílem akce na příborské škole bylo poukázat na nebezpečí hromadění odpadu a na možnosti, jak se každý člověk může zapojit do snížení celkového množství vygenerovaného odpadu.

Globální témata souvisí s našimi životy tady a teď

Jak již bylo řečeno, hlavní cílovou skupinou projektu jsou pedagogové, kteří získávají odborné znalosti v oblasti „Cílů udržitelného rozvoje“ a dovednosti v tom, jak komplexní témata SDGs začleňovat do výuky. Co konkrétně tedy projekt přináší samotným pedagogům? „Jsem přesvědčen, že aktivity související s problematikou globálního rozvojového vzdělávání podporují vytváření hodnot a postojů mých žáků takovým způsobem, že budou schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Možnost vidět, jak v ostatních zemích řeší problematiku globálního rozvojového vzdělávání, mi přišla jako skvělá příležitost. Proto jsem byl moc rád, když naše škola dostala možnost připojit se k tomuto projektu. Spolupráce mi přinesla možnost spolupracovat s jinými školami v regionu, otestovat zajímavé výukové materiály či poznat učitele z jiných zemí, kteří mají podobné smýšlení o globálním rozvojovém vzdělávání,” řekl František Brauner z olomouckého Gymnázia Hejčín.

„Do projektu jsem se zapojil proto, že vidím v udržitelném rozvoji naší společnosti smysl. Nemám mnoho příležitostí se do podobných projektů zapojit, proto jsem moc rád, že jsem této nabídky využil. S organizací ARPOK, která má projekt v Česku pod křídly, naše škola už spolupracuje řadu let a tak mi přišlo smysluplné v této spolupráci pokračovat. Projekt mi přinesl spoustu nápadů do výuky a především poznání důležitosti celé problematiky," popsal Petr Caloň z příborského gymnázia.

V Česku projekt Get up and Goals! implementuje vzdělávací organizace ARPOK ve spolupráci s organizací ADRA za podpory Evropské komise a České rozvojové agentury. „Naším cílem je propojení Cílů udržitelného rozvoje, konkrétně témat migrace, klimatická změna, mezinárodní nerovnosti a gender s běžnými tématy ve škole. V deseti zapojených školách během letošního školního roku učitelé testovali lekce k výše uvedeným tématům, hodnotili u žáků dopady na úrovni znalostí, postojů a chování a podporovali žákovské týmy v realizaci osvětových akcí. Projekt Get up and Goals přináší "svět" do škol a učí nejen žáky, ale i učitele a účastníky školních osvětových akcí, že globální témata souvisí s našimi životy tady a teď,” okomentovala práci na školách ředitelka organizace ARPOK Lenka Pánková.

Více informací o projektu najdete na stránkách www.getupandgoals.cz