Přes nástrahy Afriky až k fair trade džemům
V Tanzánii stejně jako v celé řadě dalších afrických zemí se spousta zdejšího výborného ovoce nestačí spotřebovat. Česká podnikatelka Daniela Mauleon se proto rozhodla s týmem místních obyvatel začít vařit z dozrálého ovoce džemy. Vysoká míra byrokracie, nejasné majetkové poměry, odlišné pracovní návyky, mentalita i způsob uvažování místních obyvatel nejsou zdaleka jedinými překážkami, které musí v Africe překonávat. S podporou dotačního Programu B2B se ale rozhodla navzdory těmto obtížím vytvořit podmínky pro výrobnu vysoce kvalitních džemů z exotického ovoce. Pomocí českého know-how hodlá v Tanzánii a následně i v Ugandě zaučit místní obyvatele a vytvořit pracovní místa v perspektivním odvětví.
Cílem projektu je vytvořit základ pro fungující společnost, která bude nejprve prodávat džemy vlastní výroby převážně turistickým resortům, v dalších letech je pak exportovat do zahraničí. V rámci přenosu českého know-how je v plánu zaučit místní obyvatelstvo nejen v procesu výroby džemů, ale také zvýšit jejich povědomí o “zdravém vaření”, hygieně, fair trade a ekologicky udržitelném využití místních zdrojů. „Problém uplatnitelnosti na trhu práce je v Tanzánii jeden z nejpalčivějších. Zaměstnanost je zde velmi nízká, pracovní návyky, morálka a efektivita práce taktéž. Věřím, že díky zaškolení pomůže náš projekt místním v lepším uplatnění na trhu práce i při odchodu z našeho projektu. Chceme také zvýšit vzdělání našich zaměstnanců, plánujeme proto propojení se soukromou školou Umoja zajišťující jazykové vzdělání a také s místní neziskovkou Nungwi Youth Development Organisation při zajištění motivované pracovní síly,“ říká Daniela Mauleon.
Konečnými příjemci projektu tak budou převážně nezaměstnaní vesničané, kteří nejenže získají práci, ale především dostanou praktickou ukázku dalšího možného využití místních zdrojů k bezprostřední obživě i jako prostředku k výdělku. Tím, že ke zpracování dochází přímo na místě, dojde ke zvýšení přidané hodnoty místních surovin a drobní zemědělci získají možnost pravidelnějšího odběru své produkce.
Než se ale realizace projektu vůbec rozjede, bude muset Daniela Mauleon čelit celé řadě problémů typických pro africké země. „Při komunikaci s úřady si pomalu zvykáme nejen na jejich nepravidelnou odezvu, ale i na dvojí metr - odlišná pravidla pro zahraniční podnikatele. Panují zde také vedle vysoké míry byrokracie nejasné majetkové poměry, např. katastr nemovitostí neexistuje na území celé země apod. Reakce místních obchodních partnerů jsou často nepředvídatelné a to, co se v Evropě běžně projedná během jedné hodinové schůzky, zde zabere schůzky minimálně čtyři. My jsme ale očekávali, že to nebude jednoduché a navzdory těmto komplikacím jsme o to více přesvědčeni, že náš projekt má smysl.“ Zvládnout odlišnou mentalitu a způsob uvažování místních je pro úspěch podobného projektu nezbytností. Ne každý to ale zvládne, o čemž vypovídá prakticky nulová podnikatelská iniciativa, která by přesahovala místní humna. Podle Daniely Mauleon zde pro podnikatele z jiných kontinentů panuje přílišné horko, nevyhovující infrastruktura, zdejší pracovní síla není kvalifikovaná ani motivovaná a obecně panuje mezi místními a cizinci obrovská nedůvěra.
Na dálku v Africe podnikat nelze
Z výše uvedeného je zřejmé, že vzhledem ke specifičnosti afrického kontinentu není možné realizovat podobné podnikatelské aktivity na dálku. Pro průzkum trhu a vytipování vhodných partnerů, stejně jako např. zajištění dodavatelů a právních formalit, je nutné vše zařizovat přímo na místě. V tomto směru jsou velmi užitečné dobré kontakty, které chce paní Mauleon využít v Ugandě, kde má předjednanou spolupráci s firmou Bwindi Coffee, jež v regionu dlouhodobě působí. (Mimochodem i Bwindi Coffee získala na svůj podnikatelský plán od ČRA podporu dotačního Programu B2B). Pro úspěšnou realizaci projektů je také důležitý soulad s vládní prioritou Tanzanie i Ugandy zdůrazňující nutnost zvýšení zaměstnanosti na venkově a větší zapojení žen do pracovního procesu.
„Zatím jsme podnikli dvě pracovní cesty, při kterých jsme vyzkoušeli vybrané recepty, zmapovali prostředí a otestovali prvopočáteční možnosti zájmu o spolupráci. Produkt se jeví jako zajímavý nejen pro turistické resorty, ale je přijímán kladně i místním obyvatelstvem. Při návštěvě tanzanské delegace v Praze jsme se zkontaktovali se zástupci Tanzania Investment Center, se kterým spolupracujeme na založení firmy a provozovatelem Vocational Training Center v Dodomě, který má zájem na projektu spolupracovat, stejně jako majitel jedné z největších tanzanských PR agentur 361 Degrees Africa, který opakovaně potvrdil zájem o spolupráci. Rádi bychom představili náš projekt významnému českému podnikateli, který na Zanzibaru buduje nový resort, a my doufáme, že se nám s ním podaří navázat spolupráci,” přibližuje Daniela Mauleon.
Podle Ludmily Leškovské, která má v České rozvojové agentuře Program B2B na starosti, je skvělé, že se v poslední době daří získat od ČRA dotaci také ženám-podnikatelkám. Na podnikatelské plány i na studie proveditelnosti poskytuje ČRA dotaci do výše 250 000 Kč při 50% spolufinancování. Vyšší dotaci může firma získat už na samotnou realizaci projektu. Tím může být založení pobočky, výstavba výrobní linky či zavedení nového provozu. V rámci realizace může firma získat dotaci až do výše 5 mil. Kč také při 50% spolufinancování. „Žadatelé musí předložit takový podnikatelský záměr, který přispěje k rozvoji místního regionu, například zajištěním nových pracovních míst. Obvykle projekt řeší konkrétní rozvojový problém v dané zemi formou předání technologického know-how a zaškolením místních partnerů, což je přesně případ projektu paní Mauleon. Dotace jí pomůže s náklady na právní služby, urychlí start výroby, pomůže s PR a s překonáním počátečních problémů, kterých není málo,“ říká Ludmila Leškovská.
Foto: Jam Session
Cílem projektu je vytvořit základ pro fungující společnost, která bude nejprve prodávat džemy vlastní výroby převážně turistickým resortům, v dalších letech je pak exportovat do zahraničí. V rámci přenosu českého know-how je v plánu zaučit místní obyvatelstvo nejen v procesu výroby džemů, ale také zvýšit jejich povědomí o “zdravém vaření”, hygieně, fair trade a ekologicky udržitelném využití místních zdrojů. „Problém uplatnitelnosti na trhu práce je v Tanzánii jeden z nejpalčivějších. Zaměstnanost je zde velmi nízká, pracovní návyky, morálka a efektivita práce taktéž. Věřím, že díky zaškolení pomůže náš projekt místním v lepším uplatnění na trhu práce i při odchodu z našeho projektu. Chceme také zvýšit vzdělání našich zaměstnanců, plánujeme proto propojení se soukromou školou Umoja zajišťující jazykové vzdělání a také s místní neziskovkou Nungwi Youth Development Organisation při zajištění motivované pracovní síly,“ říká Daniela Mauleon.
Konečnými příjemci projektu tak budou převážně nezaměstnaní vesničané, kteří nejenže získají práci, ale především dostanou praktickou ukázku dalšího možného využití místních zdrojů k bezprostřední obživě i jako prostředku k výdělku. Tím, že ke zpracování dochází přímo na místě, dojde ke zvýšení přidané hodnoty místních surovin a drobní zemědělci získají možnost pravidelnějšího odběru své produkce.
Než se ale realizace projektu vůbec rozjede, bude muset Daniela Mauleon čelit celé řadě problémů typických pro africké země. „Při komunikaci s úřady si pomalu zvykáme nejen na jejich nepravidelnou odezvu, ale i na dvojí metr - odlišná pravidla pro zahraniční podnikatele. Panují zde také vedle vysoké míry byrokracie nejasné majetkové poměry, např. katastr nemovitostí neexistuje na území celé země apod. Reakce místních obchodních partnerů jsou často nepředvídatelné a to, co se v Evropě běžně projedná během jedné hodinové schůzky, zde zabere schůzky minimálně čtyři. My jsme ale očekávali, že to nebude jednoduché a navzdory těmto komplikacím jsme o to více přesvědčeni, že náš projekt má smysl.“ Zvládnout odlišnou mentalitu a způsob uvažování místních je pro úspěch podobného projektu nezbytností. Ne každý to ale zvládne, o čemž vypovídá prakticky nulová podnikatelská iniciativa, která by přesahovala místní humna. Podle Daniely Mauleon zde pro podnikatele z jiných kontinentů panuje přílišné horko, nevyhovující infrastruktura, zdejší pracovní síla není kvalifikovaná ani motivovaná a obecně panuje mezi místními a cizinci obrovská nedůvěra.
Na dálku v Africe podnikat nelze
Z výše uvedeného je zřejmé, že vzhledem ke specifičnosti afrického kontinentu není možné realizovat podobné podnikatelské aktivity na dálku. Pro průzkum trhu a vytipování vhodných partnerů, stejně jako např. zajištění dodavatelů a právních formalit, je nutné vše zařizovat přímo na místě. V tomto směru jsou velmi užitečné dobré kontakty, které chce paní Mauleon využít v Ugandě, kde má předjednanou spolupráci s firmou Bwindi Coffee, jež v regionu dlouhodobě působí. (Mimochodem i Bwindi Coffee získala na svůj podnikatelský plán od ČRA podporu dotačního Programu B2B). Pro úspěšnou realizaci projektů je také důležitý soulad s vládní prioritou Tanzanie i Ugandy zdůrazňující nutnost zvýšení zaměstnanosti na venkově a větší zapojení žen do pracovního procesu.
„Zatím jsme podnikli dvě pracovní cesty, při kterých jsme vyzkoušeli vybrané recepty, zmapovali prostředí a otestovali prvopočáteční možnosti zájmu o spolupráci. Produkt se jeví jako zajímavý nejen pro turistické resorty, ale je přijímán kladně i místním obyvatelstvem. Při návštěvě tanzanské delegace v Praze jsme se zkontaktovali se zástupci Tanzania Investment Center, se kterým spolupracujeme na založení firmy a provozovatelem Vocational Training Center v Dodomě, který má zájem na projektu spolupracovat, stejně jako majitel jedné z největších tanzanských PR agentur 361 Degrees Africa, který opakovaně potvrdil zájem o spolupráci. Rádi bychom představili náš projekt významnému českému podnikateli, který na Zanzibaru buduje nový resort, a my doufáme, že se nám s ním podaří navázat spolupráci,” přibližuje Daniela Mauleon.
Podle Ludmily Leškovské, která má v České rozvojové agentuře Program B2B na starosti, je skvělé, že se v poslední době daří získat od ČRA dotaci také ženám-podnikatelkám. Na podnikatelské plány i na studie proveditelnosti poskytuje ČRA dotaci do výše 250 000 Kč při 50% spolufinancování. Vyšší dotaci může firma získat už na samotnou realizaci projektu. Tím může být založení pobočky, výstavba výrobní linky či zavedení nového provozu. V rámci realizace může firma získat dotaci až do výše 5 mil. Kč také při 50% spolufinancování. „Žadatelé musí předložit takový podnikatelský záměr, který přispěje k rozvoji místního regionu, například zajištěním nových pracovních míst. Obvykle projekt řeší konkrétní rozvojový problém v dané zemi formou předání technologického know-how a zaškolením místních partnerů, což je přesně případ projektu paní Mauleon. Dotace jí pomůže s náklady na právní služby, urychlí start výroby, pomůže s PR a s překonáním počátečních problémů, kterých není málo,“ říká Ludmila Leškovská.
Foto: Jam Session