Škola hrou ve Středoafrické republice úspěšně pokračuje
Již několik let podporuje České rozvojová agentura neziskovou organizaci SIRIRI, která se snaží pomáhat ve Středoafrické republice, 4. nejméně rozvinuté zemi světa. Vedle řady různých aktivit začala v roce 2015 SIRIRI v této zemi realizovat nový vzdělávací program Škola hrou ve Středoafrické republice, za který od ČRA loni získala cenu SDGs. V rámci programu, který spojuje využití moderních pedagogických metod s přípravou didaktických pomůcek v národním jazyce sango, již bylo vyškoleno přes 700 učitelů a středoafrickým školákům dodáno 10 250 slabikářů.
„Co byste řekli na to, kdyby se vaše děti učily číst ve škole v jazyce, kterému nerozumí? Ve většině středoafrických škol se přesně to děje. Děti se učí pouze ve francouzštině, přitom doma a ve svém okolí před nástupem do první třídy slyší jen mateřské nářečí sango. Kvalita výuky navíc není vysoká a učení je často založené jen na pasivním memorování. Chybí učebnice, pomůcky i příležitost k dalšímu vzdělávání učitelů. Není tedy divu, že více než polovina dětí se po ukončení prvního stupně základní školy číst prostě nenaučí,“ přibližuje hlavní motivaci programu ředitelka SIRIRI Terezie Imlaufová a dodává, že pro úspěch programu je klíčová změna přístupu učitelů, kteří by měli aktivitu při vyučování převést na děti a proměnit se z „předkladatelů mouder“ na „průvodce vzděláváním“.
Komenský ve středu Afriky
V loňském srpnu pořádala SIRIRI další kurzy pro středoafrické učitele. Metodika, kterou si osvojují, vychází z myšlenek J. A. Komenského a z principů moderní pedagogiky 21. století. Ve třídách vyškolených učitelů už tedy nezní dlouhé opakované texty v nesrozumitelném jazyce, které se děti učily dříve memorovat. Prostor dostává interaktivita, dialog a kreativita. Učitelé navíc mají nově k dispozici řadu pomůcek: slabikáře v rodném jazyce sango, sady písmenek, živou abecedu a některé třídy jsou vyzdobeny nástěnnými didaktickými kresbami, které se osvědčily jako alternativa k chybějícím učebnicím.
„Kresby jsou realizovány už v 50 třídách. Po půlroční práci se slabikářem umí číst 85 % dětí. Nadšeni z úspěchů jsou nejen učitelé, ale i rodiče žáků. Ti se tak začínají o to, co se v jejich škole děje, více zajímat. Na školení přijíždějí učitelé z velkých měst, ale i malých zapomenutých škol v buši. To, že se školí i učitelé z venkovských oblastí, považují za úspěch školní inspektoři, kteří pořádání kurzů podporují,“ přibližuje Terezie Imlaufová.
Protože v současné době přestává slabikář učitelům i dětem stačit, vytvořila SIRIRI také čítanku v sangu, v níž jsou zakomponovaná cvičení, která mají učiteli ukázat, jak žák textu porozuměl. Čítanka je navíc zpracována pro děti zábavnou formou. Na přípravě čítanky spolupracovali čeští výtvarníci David Böhm a Jiří Franta a také středoafričtí výtvarníci Didier Kassaï a Florent Kassaï.
„Na programu společnosti SIRIRI jsme ocenili, že na jeho přípravě spolupracovali i středoafričtí učitelé a odpovídá tak tomu, co středoafrické školství skutečně potřebuje. Zájem o něj navíc stoupá,“ přiblížil ředitel České rozvojové agentury Pavel Frelich důvody, kvůli nimž byl loni od ČRA tento program oceněn.
ČRA tuto organizaci v loňském roce navíc podpořila projektem zaměřeným na její profesionalizaci a posilování kapacit. V rámci projektu bude vytvořena metodika školení dobrovolníků a školení středoafrických učitelů dostane jasnější tvar. Vyškolení dobrovolníci budou díky akreditaci moci působit ve Středoafrické republice dlouhodobě, nabídnout větší podporu cílovým skupinám a nepřetržitě monitorovat běžící aktivity.
Další informace o aktivitách organizace SIRIRI ve Středoafrické republice najdete na webových stránkách www.siriri.org
Více o projektu zde: http://www.czechaid.cz/projekty/siriri-organizace-akreditovana-pro-vysilani-dobrovolniku/
„Co byste řekli na to, kdyby se vaše děti učily číst ve škole v jazyce, kterému nerozumí? Ve většině středoafrických škol se přesně to děje. Děti se učí pouze ve francouzštině, přitom doma a ve svém okolí před nástupem do první třídy slyší jen mateřské nářečí sango. Kvalita výuky navíc není vysoká a učení je často založené jen na pasivním memorování. Chybí učebnice, pomůcky i příležitost k dalšímu vzdělávání učitelů. Není tedy divu, že více než polovina dětí se po ukončení prvního stupně základní školy číst prostě nenaučí,“ přibližuje hlavní motivaci programu ředitelka SIRIRI Terezie Imlaufová a dodává, že pro úspěch programu je klíčová změna přístupu učitelů, kteří by měli aktivitu při vyučování převést na děti a proměnit se z „předkladatelů mouder“ na „průvodce vzděláváním“.
Komenský ve středu Afriky
V loňském srpnu pořádala SIRIRI další kurzy pro středoafrické učitele. Metodika, kterou si osvojují, vychází z myšlenek J. A. Komenského a z principů moderní pedagogiky 21. století. Ve třídách vyškolených učitelů už tedy nezní dlouhé opakované texty v nesrozumitelném jazyce, které se děti učily dříve memorovat. Prostor dostává interaktivita, dialog a kreativita. Učitelé navíc mají nově k dispozici řadu pomůcek: slabikáře v rodném jazyce sango, sady písmenek, živou abecedu a některé třídy jsou vyzdobeny nástěnnými didaktickými kresbami, které se osvědčily jako alternativa k chybějícím učebnicím.
„Kresby jsou realizovány už v 50 třídách. Po půlroční práci se slabikářem umí číst 85 % dětí. Nadšeni z úspěchů jsou nejen učitelé, ale i rodiče žáků. Ti se tak začínají o to, co se v jejich škole děje, více zajímat. Na školení přijíždějí učitelé z velkých měst, ale i malých zapomenutých škol v buši. To, že se školí i učitelé z venkovských oblastí, považují za úspěch školní inspektoři, kteří pořádání kurzů podporují,“ přibližuje Terezie Imlaufová.
Protože v současné době přestává slabikář učitelům i dětem stačit, vytvořila SIRIRI také čítanku v sangu, v níž jsou zakomponovaná cvičení, která mají učiteli ukázat, jak žák textu porozuměl. Čítanka je navíc zpracována pro děti zábavnou formou. Na přípravě čítanky spolupracovali čeští výtvarníci David Böhm a Jiří Franta a také středoafričtí výtvarníci Didier Kassaï a Florent Kassaï.
„Na programu společnosti SIRIRI jsme ocenili, že na jeho přípravě spolupracovali i středoafričtí učitelé a odpovídá tak tomu, co středoafrické školství skutečně potřebuje. Zájem o něj navíc stoupá,“ přiblížil ředitel České rozvojové agentury Pavel Frelich důvody, kvůli nimž byl loni od ČRA tento program oceněn.
ČRA tuto organizaci v loňském roce navíc podpořila projektem zaměřeným na její profesionalizaci a posilování kapacit. V rámci projektu bude vytvořena metodika školení dobrovolníků a školení středoafrických učitelů dostane jasnější tvar. Vyškolení dobrovolníci budou díky akreditaci moci působit ve Středoafrické republice dlouhodobě, nabídnout větší podporu cílovým skupinám a nepřetržitě monitorovat běžící aktivity.
Další informace o aktivitách organizace SIRIRI ve Středoafrické republice najdete na webových stránkách www.siriri.org
Více o projektu zde: http://www.czechaid.cz/projekty/siriri-organizace-akreditovana-pro-vysilani-dobrovolniku/