Udržitelné ochutnávání Ugandy s podporou Programu B2B
I když řadě lidí může připadat, že podnikání v rozvojových zemích s sebou přináší příliš velká rizika, zájem českých firem o rozvojové trhy v posledních letech stále stoupá. A to i díky dotačnímu Programu B2B spravovanému Českou rozvojovou agenturou (ČRA). V letošním roce zaznamenala ČRA zvýšený zájem také o trhy afrických zemí, mezi nimiž figuruje i Uganda. Bwindi Coffee s.r.o. se zde s podporou ČRA chystá rozjet udržitelný a soběstačný podnik na výrobu a prodej kvalitní zelené kávy a džemů z tropického ovoce. Nedílnou součástí jejich podnikatelského plánu je přenos know-how, podpora místních farmářů a vytvoření nových pracovních míst.
„Držíme se jednoduchého konceptu – V Ugandě vyhledáváme ty nejkvalitnější suroviny a v ČR dbáme na co nejčistší zpracování. Naši zákazníci svým nákupem nejen podpoří malé ugandské farmáře, ale pomáhají nám udržet naši chráněnou dílnu ve Střelicích u Brna, kde pracují zdravotně znevýhodnění. Zisk z našeho podnikání také pomáhá financovat českou neziskovou organizaci Bwindi Orphans, která pomáhá už od roku 2006 dětem v Ugandě, například formou adopce na dálku,“ říká spoluzakladatelka společnosti Bwindi Coffee Emmanuelle Chauveau. Právě skutečnost, že zde dlouhodobě pracují s chudými dětmi a jejich rodinami, umožňuje společnosti mnohem lepší pozici pro spolupráci s místními. Za tu dobu se stali v podstatě součástí jejich komunity.
Klíčovým bodem podnikání je pro společnost Bwindi Coffee osobní kontakt s farmáři. V posledních pěti letech tak pracují jen s těmi z nich, kteří jsou schopni a ochotni vytvářet s nimi dlouhodobé partnerství a zároveň se chtějí učit a snaží se, aby jejich káva byla stále kvalitnější. „Pro nás to znamená moci se spolehnout na naše zdroje a pořád zlepšovat kvalitu. Pro farmáře to je o tom dostat vyšší a férové ceny za svoji práci. Můžou se na nás spolehnout a nemusejí být plně závislí na cenách světového trhu. Díky tomu je pro ně jednodušší platit rodinné výdaje, školní poplatky nebo platby v nemocnici, ale také plánovat a investovat na farmě,“ vysvětluje Emmanuelle Chauveau.
Uganda je bezesporu krásná země a zcela po zásluze ji Winston Churchill nazval „perlou Afriky“. Asi nejlépe si to člověk uvědomí při návštěvě hlavních atrakcí země, jimiž jsou Viktoriino jezero nebo národní park Bwindi, který je vyhlášený možností pozorovat volně žijící horské gorily. Do této oblasti deštného pralesa tak míří pravidelně spousta turistů s vyšším rozpočtem (vstup ke gorilám stojí 650 USD, ubytování kolem 100 USD na noc), kteří by mohli být pro místní zdrojem dalších příjmů.
„V těchto odlehlých vesnických oblastech je velmi nízká nabídka zajímavých suvenýrů dobré kvality. Jsme si jistí, že naše produkty – káva a džemy – budou mít u zahraničních zákazníků úspěch. Výrobky budou prodávány turistům v obchodech ve vesnici Buhoma, kde působíme a která se nachází hned u vstupu do národního parku Bwindi. Navíc do jejich zpracování a prodeje zapojíme i děti z Bwindi Orphans. Ve druhé fázi projektu budou prodávány i na jiných ugandských turistických místech či na letištích. Rádi bychom je zpřístupnili také místním lidem v supermarketech, obchodech a kavárnách, především v hlavním městě Kampale,“ říká Emmanuelle Chauveau.
Podnikatelský plán společnosti Bwindi Coffee počítá také se založením firmy s právem exportu v Ugandě, čímž by se snížilo riziko spoléhání se na exportní společnosti. Aby nenastaly žádné problémy s registrací v Ugandě po právní a finanční stránce, požádala společnost o pomoc při nalezení zodpovědného místního právního poradce českou ambasádu v Nairobi.
„Situace v Ugandě je poněkud nepřehledná a dostat jednoznačnou odpověď na jasnou otázku není zvykem. Úředníkům tento stav vyhovuje a čekají, co nabídnete bokem. Nalezení vhodného právního poradce, který bude znát formální právo i místní reálné poměry a pomůže nám prozkoumat právní a daňovou problematiku založení společnosti v Ugandě, je tak pro nás velmi důležité. Do konce roku bychom pak potřebovali najít vhodné partnery, kteří budou vést podnik na ugandské straně,“ dodává Emmanuelle Chauveau.
Podle Ludmily Leškovské, která má v České rozvojové agentuře dotační Program B2B na starosti, je Bwindi Coffee ideálním příkladem toho, že s dostatečnou kuráží mohou i malé české firmy úspěšně podnikat na rizikových trzích. „Troufám si říct, že podobné projekty patří mezi naše nejúspěšnější, neboť tito podnikatelé mají s cílovou zemí úzký vztah, zapojují místní partnery a především si dávají na úspěšnosti projektů nadmíru záležet, neboť do něj vkládají vlastní investice.“
Více o Programu B2B se dozvíte zde.
Foto: Bwindi Coffee s.r.o.
„Držíme se jednoduchého konceptu – V Ugandě vyhledáváme ty nejkvalitnější suroviny a v ČR dbáme na co nejčistší zpracování. Naši zákazníci svým nákupem nejen podpoří malé ugandské farmáře, ale pomáhají nám udržet naši chráněnou dílnu ve Střelicích u Brna, kde pracují zdravotně znevýhodnění. Zisk z našeho podnikání také pomáhá financovat českou neziskovou organizaci Bwindi Orphans, která pomáhá už od roku 2006 dětem v Ugandě, například formou adopce na dálku,“ říká spoluzakladatelka společnosti Bwindi Coffee Emmanuelle Chauveau. Právě skutečnost, že zde dlouhodobě pracují s chudými dětmi a jejich rodinami, umožňuje společnosti mnohem lepší pozici pro spolupráci s místními. Za tu dobu se stali v podstatě součástí jejich komunity.
Klíčovým bodem podnikání je pro společnost Bwindi Coffee osobní kontakt s farmáři. V posledních pěti letech tak pracují jen s těmi z nich, kteří jsou schopni a ochotni vytvářet s nimi dlouhodobé partnerství a zároveň se chtějí učit a snaží se, aby jejich káva byla stále kvalitnější. „Pro nás to znamená moci se spolehnout na naše zdroje a pořád zlepšovat kvalitu. Pro farmáře to je o tom dostat vyšší a férové ceny za svoji práci. Můžou se na nás spolehnout a nemusejí být plně závislí na cenách světového trhu. Díky tomu je pro ně jednodušší platit rodinné výdaje, školní poplatky nebo platby v nemocnici, ale také plánovat a investovat na farmě,“ vysvětluje Emmanuelle Chauveau.
Uganda – perla Afriky s velkým potenciálem
Uganda je bezesporu krásná země a zcela po zásluze ji Winston Churchill nazval „perlou Afriky“. Asi nejlépe si to člověk uvědomí při návštěvě hlavních atrakcí země, jimiž jsou Viktoriino jezero nebo národní park Bwindi, který je vyhlášený možností pozorovat volně žijící horské gorily. Do této oblasti deštného pralesa tak míří pravidelně spousta turistů s vyšším rozpočtem (vstup ke gorilám stojí 650 USD, ubytování kolem 100 USD na noc), kteří by mohli být pro místní zdrojem dalších příjmů.
„V těchto odlehlých vesnických oblastech je velmi nízká nabídka zajímavých suvenýrů dobré kvality. Jsme si jistí, že naše produkty – káva a džemy – budou mít u zahraničních zákazníků úspěch. Výrobky budou prodávány turistům v obchodech ve vesnici Buhoma, kde působíme a která se nachází hned u vstupu do národního parku Bwindi. Navíc do jejich zpracování a prodeje zapojíme i děti z Bwindi Orphans. Ve druhé fázi projektu budou prodávány i na jiných ugandských turistických místech či na letištích. Rádi bychom je zpřístupnili také místním lidem v supermarketech, obchodech a kavárnách, především v hlavním městě Kampale,“ říká Emmanuelle Chauveau.
Podnikatelský plán společnosti Bwindi Coffee počítá také se založením firmy s právem exportu v Ugandě, čímž by se snížilo riziko spoléhání se na exportní společnosti. Aby nenastaly žádné problémy s registrací v Ugandě po právní a finanční stránce, požádala společnost o pomoc při nalezení zodpovědného místního právního poradce českou ambasádu v Nairobi.
„Situace v Ugandě je poněkud nepřehledná a dostat jednoznačnou odpověď na jasnou otázku není zvykem. Úředníkům tento stav vyhovuje a čekají, co nabídnete bokem. Nalezení vhodného právního poradce, který bude znát formální právo i místní reálné poměry a pomůže nám prozkoumat právní a daňovou problematiku založení společnosti v Ugandě, je tak pro nás velmi důležité. Do konce roku bychom pak potřebovali najít vhodné partnery, kteří budou vést podnik na ugandské straně,“ dodává Emmanuelle Chauveau.
Podle Ludmily Leškovské, která má v České rozvojové agentuře dotační Program B2B na starosti, je Bwindi Coffee ideálním příkladem toho, že s dostatečnou kuráží mohou i malé české firmy úspěšně podnikat na rizikových trzích. „Troufám si říct, že podobné projekty patří mezi naše nejúspěšnější, neboť tito podnikatelé mají s cílovou zemí úzký vztah, zapojují místní partnery a především si dávají na úspěšnosti projektů nadmíru záležet, neboť do něj vkládají vlastní investice.“
Více o Programu B2B se dozvíte zde.
Foto: Bwindi Coffee s.r.o.