V Kambodži se díky projektu ČRA podařilo zavést velmi potřebný studijní obor biomedicínského inženýrství

V celé řadě kambodžských nemocnic chybí technické kapacity, zajišťující servis a opravy zdravotnické techniky a infrastruktury pro provoz zdravotnických technologií. To znemožňuje plné využití těchto zařízení, které jsou často i velmi dobře vybavené. Tato situace často brání i udržitelnosti rozvojových projektů, které mají za cíl pro zdravotnická zařízení zajistit kvalitní techniku a vybavení. S podporou České rozvojové agentury zde proto expertní tým složený z odborníků z Katedry biomedicínské techniky FBMI ČVUT dokončuje dvouletý projekt, jehož cílem je zavedení nového studijního oboru Biomedicínské inženýrství.


Projekt Zavedení oboru biomedicínského inženýrství v Kambodži byl iniciován samotným kambodžským Ministerstvem zdravotnictví, které rozpoznalo potřebu vzniku tohoto vysokoškolského oboru na tamních univerzitách. Mnoho nemocnic v Kambodži je finančně i materiálně podporováno donory ze zemí celého světa, hlavně z Francie, Austrálie, Japonska a Koreji. Různorodost a nekompatibilita darované zdravotnické techniky však často znemožňuje její každodenní používání, a nakonec to vede k její nepoužitelnosti a ke štosování nejmodernějších přístrojů ve skladech. Nedostatek lidí s náležitým vzděláním pak způsobuje, že je zanedbána odborná péče i běžná údržba těchto zařízení, což významně přispívá ke zhoršení kvality a dostupnosti lékařské péče v Kambodži. Z průzkumu provedeného v kambodžských nemocnicích vyplývá, že ve zdravotnických zařízeních naprosto chybí technická složka, zajišťující servis a opravy zdravotnické techniky a infrastruktury pro provoz zdravotnických technologií. Dále zde není zajištěna pravidelná údržba a např. čištění uživatelsky přístupných částí přístrojů, kalibrace, metrologické úkony, školení personálu k obsluze apod.

V rámci projektu ČRA byl osloven tým z Katedry biomedicínské techniky, FBMI ČVUT, pod vedením profesora Karla Roubíka, který již před pěti lety stál za velmi úspěšným projektem zavedení tohoto perspektivního a rychle se rozvíjejícího oboru v jihoamerické Kolumbii. Nový studijní obor Biomedicínské inženýrství zavádí v Phnompenhu University of Health Science (UHS) společně s Institute of Technology of Cambodia (ITC). „Pro zavedení výuky však nemají na určité oblasti a témata dostatek znalých pedagogů. S tím souvisí i omezené možnosti pedagogů připravit konkrétní sady laboratorních úloh z různých předmětů. Laboratorní výuka složená ze série laboratorních úloh patří k základním výukovým metodám, kdy se studenti prakticky seznamují s vyučovanou problematikou, aplikací teoretických principů v praxi a v neposlední řadě pracují s reálnými lékařskými přístroji používanými v nemocnicích. Jedná se o jediný způsob výuky, kdy studenti mají možnost naučit se zprovoznit, ovládat a používat skutečné lékařské přístroje a zároveň se učí tyto přístroje udržovat, opravovat, testovat a provádět na nich bezpečnostně-technické kontroly,“ přibližuje garant projektu prof. Ing. Karel Roubík, Ph.D., profesor biomedicínského inženýrství na FBMI a profesor na KARIM, Ústřední vojenské nemocnice 1. LF UK.

Během projektu byly zjištěny oblasti a předměty, u kterých nejsou UHS s ITC schopni základní a zejména laboratorní výuku připravit a vybavit potřebnými přístroji. V prvních semestrech studia se jedná o předměty Mechanika tekutin a Nemocniční rozvody, které se začnou vyučovat nejdříve. UHS s ITC proto požádali tým z FBMI o přípravu, realizaci a materiální zajištění úloh z těchto předmětů a zaškolení vyučujících, kteří se budou na výuce v Kambodži podílet.

Cílem této části projektu bylo připravit pro každý z těchto předmětů deset konkrétních praktických laboratorních úloh, které umožní studentům pochopit přednášenou problematiku, ale hlavně prakticky se seznámit se studovanými jevy, poznat reálné případy s nimi související v nemocničních zařízeních a u lékařských přístrojů. Jedná se o široké spektrum dovedností zahrnující správné zásady a návyky při měření tlaku a průtoku v medicíně, popisy průtokových soustav, principy činnosti lékařských přístrojů a metody jejich kontroly a ověřování správné funkce.

 „Během projektu proběhne v lednu 2022 osobní prezentace připravených úloh vyučujícím z UHS a ITC, v rámci níž budou tito vyučující proškoleni v sestavení a vedení daných laboratorních úloh. Zároveň bude vytvořena dokumentace k vytvořeným laboratorním úlohám tak, aby na základě předešlého školení a této dokumentace byli vyučující z UHS a ITC schopni úlohu v Kambodži sestavit a zároveň vytvořit návody k úlohám v khmérštině a dle místních zvyklostí,“ dodává Karel Roubík.

Po vystudování oboru biomedicínského inženýrství tak budou absolventi schopni v rámci zdravotnických zařízení v Kambodži pracovat se zdravotnickou přístrojovou technikou, včetně asistence při vyšetřování zobrazovacími metodami (RTG, UZ), ale i při ostatních vyšetřeních, vyžadujících součinnost techniky. Budou schopní kontrolovat a v základní míře servisovat přístrojovou zdravotnickou techniku, vést její evidenci a zabezpečovat činnosti související s jejím bezpečným provozem. Budou také schopni obsluhovat software pro podporu diagnostiky a budou se podílet na akvizici zdravotnických přístrojů a na technických instruktážích pracovníků v oblasti obsluhy zdravotnické techniky a bezpečnosti práce.

Součástí projektu bude i návštěva budoucích vyučujících tohoto oboru z Kambodži v Česku. V rámci exkurzí navštíví na jaře 2022 kambodžští pedagogové nejen laboratoře na Katedře biomedicínské techniky, ale i běžně fungující oddělení biomedicínské techniky v různých českých zdravotnických zařízeních. Součástí projektu biomedicínského inženýrství bylo kromě zavedení tohoto oboru na školách také dodání přístrojové techniky pro potřeby výuky, tj. laboratorní vybavení, zdravotnická technika, měřidla, simulátory a testery zdravotnických zařízení.